Resource and Energy Economics┃靳玮:路径依赖、期望实现与碳锁定

时间:2021-12-20


Path dependence, self-fulfilling expectations, and carbon lock-in

Wei Jin

Abstract

Growing under the incumbent dirty regime might generate inertia against switching to a clean alternative and lead to the carbon lock-in. I analyze the economics of carbon lock-in through the lens of path dependence and self-fulfilling expectation. The incumbent dirty regime, as the first mover, accumulates an installed base of household users during early lead periods. The installed base generates an effect of path dependence that incentives upcoming households to keep on joining the incumbent dirty regime rather than switch to the clean alternative. Switching could be an expectation-driven selection outcome if expectations are formed about an expanding clean regime which outweighs the path dependence effect. Switching is a welfare-improving outcome if welfare gains by upcoming households switching to the clean regime offset welfare losses by installed-base households locked in the dirty one.

摘要:

基于化石能源污染技术体系所驱动的经济增长可能会产生惯性,进而形成清洁转型阻力,导致碳锁定问题。本文从路径依赖和自我实现期望的视角出发,分析碳锁定的经济学理论基础。研究发现,现有基于化石能源的高污染生产体系作为先发技术,在技术先行阶段积累了大量技术存量和终端用户基础,这些先发优势将使得终端使用成本更低,效用更高,由此激励后续使用者继续现在现有的污染型技术,而不是转向清洁替代方案,从而产生路径依赖效应。如果清洁技术未来发展期望超过路径依赖效应,则清洁转型可能会成为期望驱动的选择结果。如果转向清洁技术的家庭福利收益能够抵消锁定在污染技术的家庭福利损失,则清洁转型将起到福利改进的作用。

研究意义:

本文研究意义在于从路径依赖和预期实现的角度去挖掘了碳锁定的理论机制以及解除碳锁定的思路。文章提出的核心观点是对高污染化石能源进行碳定价可以提供部分价格激励,但从根本上难以推动能源技术清洁化转型,一个重要原因是能源经济系统存在路径依赖性,并形成碳锁定问题。如果新兴清洁技术在初始条件和变化速度方面没有显著提升,就只有通过形成清洁市场未来发展的预期,才能使得清洁技术转型成为市场当前选择的均衡结果。同时,清洁技术转型会使得传统化石能源存量用户福利受损。但是,如果清洁技术转型将会为选择清洁技术的用户带来福利增加,使得提升这个社会的净福利。

本研究也提供了解除碳锁定的政策启示。一是技术推动。增强清洁能源初始技术种类,并降低其初始生产边际成本。二是碳定价。对传统化石能源进行碳定价,定价依据既要内生化污染排放物累积形成的环境外部性,又要考虑传统化石能源技术发明时间领先形成的路径依赖外部性。三是预期协调。协调管理新增用户技术采纳的预期,对未来清洁能源市场的增长形成良好预期,从而促成能源经济系统及早进行清洁技术转型。

文章全文参见链接:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0928765521000488