《经济学》(季刊)┃张中祥 胡雅慧:数字普惠金融如何影响家庭过度负债?

时间:2022-08-31

天津大学马寅初经济学院院长、卓越教授,国家能源、环境和产业经济研究院院长张中祥与其指导的2019级硕士研究生胡雅慧合作的论文数字普惠金融如何影响家庭过度负债?——基于主客观双重视角的微观证据》近期被国内经济学领域权威期刊《经济学》(季刊)录用。

作为现代金融体系的构成要素与核心之一,适度负债有利于家庭平滑风险、提高家庭福利水平、促进家庭效用最大化和社会经济健康成长;但超出家庭收入承受范围、无力偿还的巨额债务则会使家庭生活水平陷入贫困的泥潭,对社会和谐产生负面影响。借助中国家庭金融调查2015、2017、2019年数据和北京大学数字普惠金融指数,本文综合主客观双重微观视角,从主客观层面实证分析了数字普惠金融发展对家庭过度负债的影响。研究发现,数字普惠金融发展能够显著降低家庭过度负债风险;提升家庭消费平滑能力、增加正规降低非正规信贷获得性是上述影响的有效路径。此外,数字普惠金融发展对降低中西部农村、低学历、仅有一套住房、低收入家庭的过度负债风险有更深远的影响。本研究弥补了数字普惠金融与家庭过度负债关系方面的文献欠缺,有助于了解数字经济背景下的家庭过度负债特征,为防范金融风险提供一定的启示。

《经济学》(季刊)由北京大学中国经济研究中心于2001年10月创办,采用国际通行的匿名审稿制度,“发表原创性、国际水准的中文经济学论文,是国内最重要的经济学学术刊物之一”。即使在国内顶尖大学顶尖经济学院系,老师们在《经济学》(季刊)发了文章,学院都会通过包括微信宣传,也说明该刊在国内经济学界举足轻重的地位。

How does digital inclusive finance affect households’ over-indebtedness?

——Micro evidence based on subjective and objective perspectives

ZHONGXIANG ZHANG YAHUI HU

Abstract: Using the data of the China Household Finance Survey Project in 2015, 2017, 2019 and the Peking University Digital Inclusive Finance (DIF) Index, this article empirically analyzes the impact of DIF on households’ over-indebtedness from both subjective and objective perspectives. We found that DIF can significantly reduce the possibility of households’ over-indebtedness by improving consumption smoothness and optimizing the structure of household debt. Moreover, DIF has a more profound impact on reducing the risk of over-indebtedness of households in rural, central and western regions, with lower education, having only one house or low-income.

Key words: digital inclusive finance; households’ over-indebtedness; borrowing

JEL Classification: G18, G21, O16